Zakelijke subsidie voor batterij bij laadpalen
Vanaf september kom je als bedrijf mogelijk in aanmerking voor een subsidie als je een batterij laat plaatsen voor laadpalen. Met behulp van deze subsidie hoopt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de laadinfrastructuur voor zwaar vervoer versneld te realiseren. De Rijksoverheid voor ondernemend Nederland heeft de voorwaarden inmiddels bekend gemaakt. De subsidie is aan te vragen van 24 september tot en met 31 december 2024. Ontdek hier alles over deze nieuwe regeling!
Lees snel verder:
Wat houdt de subsidie in?
Voorwaarden subsidie voor batterij laadpalen
Voor wie is de subsidie interessant?
De subsidie voor batterijen van laadpalen is bedoeld voor ondernemers, zowel binnen als buiten het openbaar vervoer. Hierbij is het vooral van belang dat het vervoer elektrisch is. Bij steeds meer OV-bedrijven is dat al het geval vanaf deze zomer. En ook steeds meer andere bedrijven maken gebruik van elektrische auto’s.
Wat houdt de subsidie in?
De subsidieregeling is grofweg ingedeeld in 2 aparte onderdelen. Hierbij spreken we over de SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) en SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer). Beide regelingen zijn bedoeld voor andere situaties:
1. SPRILA subsidie voor batterij bij laadpalen
Voor de SPRILA is een budget vrijgesteld van ruim € 42 miljoen. Deze subsidie is bedoeld voor de aanleg van laadstations en gerelateerd advies. Het gaat hierbij om MKB en grootbedrijven, concessiehouders van het openbaar vervoer en touringcarbedrijven. Hiervoor is het totale subsidiebedrag opgedeeld in een aantal groepen:
- € 0.8 miljoen voor stationaire batterijen van OV-concessiehouders of touringcarbedrijven.
- € 4.5 miljoen voor stationaire batterijen bij andere bedrijven.
- € 3.5 miljoen voor advies en aanleg van DC-laadstations voor OV-concessiehouders en touringcarbedrijven
- € 15.5 miljoen voor advies en aanleg van DC-laadstations voor overige aanvragers
- € 17.9 miljoen voor advies en aanleg van AC-laadstations
De meeste bedrijven hebben recht op max. € 350.000 per kalenderjaar en 1 aanvraag per locatie. Voor OV-concessiehouders geldt dit maximum subsidiebedrag niet. Concreet komt het mogelijke subsidiebedrag voor een stationaire batterij neer op € 80 per kWh voor grote bedrijven en € 160 per kWh voor MKB’s (met een maximum van 1.000 kWh).
2. SPULA subsidie voor batterij bij laadpalen
Voor de SPULA is ruim € 15 miljoen aan subsidie vrijgesteld. De SPULA is bedoeld voor ondernemers die op een publiek toegankelijke locatie laadinfrastructuur willen aanbrengen voor zware elektrische voertuigen. Ook hierbij is het totaalbedrag aan subsidie opgedeeld in groepen:
- € 19.000 voor een laadstation met een vermogen van 200 – 350 kW
- € 43.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 350 kW
- € 80 per kWh aan opslag voor een stationaire batterij
Voor aanvragen geldt een minimum subsidiebedrag van € 25.000. Ook mag je per week max. 2 aanvragen indienen, waarvan 1 per laadlocatie. Daarnaast geldt een maximum van 3 toegekende subsidies per 2-cijferig postcodegebied. Wees er dus snel bij!
Voorwaarden subsidie voor batterij laadpalen
Om als bedrijf aanspraak te maken op de subsidie, moet je je houden aan een aantal globale voorwaarden. Het gaat hierbij om het volgende:
- Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en gevestigd zijn in Nederland
- Bij de SPRILA mag de batterij een maximaal vermogen hebben van 50% van het gecontracteerd vermogen en een opslagcapaciteit van maximaal 1.000 kilowattuur
- Bij de SPULA wordt maximaal 3.600 kW per laadlocatie en 1.400 kWh per stationaire batterij vergoed