Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.

Elektrische auto als thuisbatterij: goed idee?

Dat je een elektrische auto kan opladen met zonne-energie wist je al. Zo gebruik je zoveel mogelijk van je groene stroom zélf en bespaar je veel geld met gratis autoritten. Maar wist je dat je ook je elektrische auto als thuisbatterij kan gebruiken? Zo heb je geen aparte batterij nodig. Maar is zo’n auto-accu een waardig alternatief? En hoeveel kost dit? Ontdek alle info hier!

Ga snel naar:
Wat zijn de voor- en nadelen?
Auto als thuisbatterij: hoe werkt dat?
Elektrische auto als thuisbatterij: prijzen
Echte thuisbatterij of auto als accu?
Ontvang meerdere thuisbatterij offertes

 

 

Kan ik mijn elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?

Ja, dat is zeker mogelijk! Zo kan je groene stroom in je auto-accu terugleveren aan het net of inzetten voor elektrische apparaten in je huis. Kortom, je hebt geen extra batterij nodig om je zonnestroom op te slaan. Echter is er wel een kanttekening. Om je auto als thuisbatterij te gebruiken, heb je namelijk het volgende nodig:

  • Bidirectioneel laadpunt: dankzij deze technologie heb je geen aparte thuisbatterij nodig, maar wel een bidirectioneel laadpunt. Alleen zo’n laadpaal kan je auto op- én ontladen. Bij dat laatste zet de ingebouwde omvormer de gelijkstroom van je auto-accu om naar bruikbare wisselstroom voor je verlichting en apparaten.
  • Geschikte elektrische auto: naast een laadpunt heb je natuurlijk ook een elektrische auto nodig waarbij bidirectioneel laden mogelijk is. Voorlopig is dat aanbod nog vrij beperkt. Steeds meer automerken maken zich echter klaar om zulke modellen op de markt te brengen.
  • Voldoende zonnepanelen: denk je er aan om in de toekomst je auto als thuisaccu te gebruiken? Dan is het verstandig om je zonnepanelen-installatie uit te breiden. Zo heb je genoeg groene stroom voor je autoritten én het stroomverbruik in je woning.
  • Elektrische installatie op maat: heb of koop je een auto met een laadvermogen van 11 à 22 kW? Dan heb je een elektrische installatie met een 3-fase aansluiting nodig. Als dat nog niet het geval is, moet je je elektriciteit laten verzwaren door je netbeheerder.

LET OP: een auto als thuisbatterij is op dit moment nog vooral toekomstmuziek. Wil je vandaag je zonnestroom al efficiënt opslaan om je zonnepanelen rendabeler te maken? Laat dan een thuisbatterij installeren door een erkende installateur. Ontvang gratis advies en prijzen op maat!

elektrische auto als thuisbatterij

 

Wat zijn de voor- en nadelen?

Ook al is de drempel op dit moment nog hoog, de technologie van bidirectioneel laden met je elektrische wagen heeft zeker potentieel. Wat zijn nu de voordelen van een auto-accu als thuisbatterij? En wat zijn de nadelen? Een kort overzicht:

 

  • Geen aparte thuisbatterij nodig: gebruik je je auto als thuisaccu? Dan hoef je natuurlijk geen aparte batterij meer te laten installeren om je groene stroom op te slaan en ’s avonds te gebruiken. Met een bidirectionele elektrische auto krijg je er een gratis thuisbatterij bij.
  • Grotere capaciteit van auto-accu: een autobatterij heeft een veel grotere capaciteit dan een gewone thuisbatterij. Als je een gemiddeld dagelijks stroomverbruik van 10 kWh hebt, is er dus nog meer dan genoeg groene elektriciteit over voor je komende autoritten.
  • Altijd de meest voordelige keuze: met een slimme bidirectionele laadpaal en auto maak je altijd de meest voordelige keuze: de stroom in je auto-accu kan je gebruiken voor je huis, aan het net leveren of simpelweg gebruiken voor je auto. Zo bespaar je maximaal op je energierekening.
  • Onafhankelijker van het elektriciteitsnet: met je auto als thuisaccu hoef je veel minder elektriciteit van het net te halen. Zo heb je minder last van schommelende stroomprijzen. Bovendien heb je ook een back-up bij stroomstoringen. Je zit dus nooit zonder stroom.

 

  • Nog beperkt aanbod op dit moment: de technologie van ‘vehicle-to-grid’ en ‘vehicle-to-home’ is veelbelovend, maar tegelijkertijd nog in volle ontwikkeling. Daardoor is de hoeveelheid geschikte auto’s op dit moment beperkt. Wil je dus investeren in batterij-opslag voor je groene stroom? Dan is een reguliere thuisbatterij voor nu nog de beste keuze.
  • Meerdere investeringen nodig: wil je je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken? Dan hoef je inderdaad geen aparte accu te kopen. Dat klinkt echter interessanter dan het in werkelijkheid is. Je hebt namelijk een bidirectioneel laadpunt nodig, een geschikte auto, een eventuele verzwaring van je elektrische installatie, … De totale kostprijs kan zo snel oplopen.
  • Invloed op de autobatterij: met je auto als batterij gebruik je je auto-accu natuurlijk veel intensiever. Het is op dit moment nog niet duidelijk welk effect al dat op- en ontladen heeft op de autobatterij. Verder onderzoek moet uitwijzen of bidirectioneel laden een negatief effect heeft op de levensduur.

 

Auto als thuisbatterij: hoe werkt dat?

De energie in je auto-accu gebruik je in de meeste gevallen gewoon voor de auto. Dankzij de technologie van het bidirectioneel laden kan je deze stroom echter ook terugleveren aan je woning. Je kan dus koken, je wasmachine laten draaien, … met stroom van je autobatterij. Dat werkt zo:

 

  1. Je laadt je auto-accu op met je zonnepanelen

    De energie die je zonnepanelen produceren is gelijkstroom. Ook je auto heeft gelijkstroom nodig om op te laden. Met die energie kan je je autobatterij dus meteen opladen, zonder een omvormer.

  2. Je laadt je auto-accu op met goedkope netstroom

    Schijnt de zon niet? Geen probleem, ook ’s nachts kan je je autobatterij opladen met netstroom voor het daltarief. Ook zó bespaar je dus geld. Het gaat hier echter wel om wisselstroom. Je gebruikt dan dus de ingebouwde bidirectionele omvormer om dit om te zetten naar gelijkstroom voor je auto-accu.

  3. Je gebruikt de stroom uit je auto-accu in je woning

    Wil je ’s avonds en ’s nachts de goedkope energie uit je autobatterij gebruiken in je woning? Geen probleem, dan zet de ingebouwde omvormer die gelijkstroom eerst om naar bruikbare wisselstroom.

Nog geen elektrische auto die bidirectioneel kan laden? Logisch, de meeste auto’s ondersteunen deze technologie nog niet. Gelukkig kan je ook gewoon een slimme thuisbatterij op maat laten installeren. Ontvang nu vrijblijvend offertes voor een thuisbatterij!

 

Elektrische auto als thuisbatterij: prijzen

Je auto als thuisbatterij gebruiken klinkt financieel aantrekkelijk, maar is dat ook zo? Voor een bidirectioneel laadpunt betaal je een gemiddelde prijs van 5.000 à 6.000 euro (excl. btw, incl. plaatsing). De exacte kosten hangen vooral af van het merk, voorbereidende werken, … Bovendien is de kans groot dat je je elektrische installatie moet verzwaren.

BELANGRIJK: in veel gevallen komt een reguliere thuisbatterij goedkoper uit dan de investeringen die je moet doen om je auto als thuisaccu te kunnen gebruiken. Benieuwd naar de prijs voor zo’n thuisbatterij? Vergelijk nu vrijblijvend meerdere thuisbatterij-offertes!

 

auto als thuisbatterij

 

Echte thuisbatterij of auto als accu?

Is het nu al het moment om je auto als thuisbatterij te gebruiken? Of kies je toch voor een aparte thuisbatterij in combinatie met je zonnepanelen? Beide opties op een rijtje:

 

OPTIE 1: elektrische auto gebruiken als thuisbatterij

Je Nissan Leaf als thuisbatterij gebruiken? Of je Renault Zoe? Het zijn 2 bekende automodellen die bidirectioneel laden ondersteunen. Als je zo’n auto hebt, kan die inderdaad als mobiele thuisbatterij fungeren. Ook andere merken ontwikkelen zulke auto’s, maar het aanbod is nog beperkt. Bovendien moet je voor de aankoop van zo’n auto én een bidirectionele laadpaal flink wat budget hebben.

Hou je het liever wat goedkoper? Laat dan een reguliere thuisbatterij installeren die perfect is afgestemd op je verbruik en je zonnepanelen. Solvari brengt je gratis in contact met erkende installateurs actief in je buurt via onze offerteservice.

 

OPTIE 2: aparte thuisbatterij laten installeren

Heb je geen elektrische auto die ook stroom kan terugleveren aan je woning? En wil je graag zo min mogelijk groene stroom van je zonnepanelen verloren laten gaan? Dan is het nog altijd de beste keuze om een slimme thuisbatterij te laten plaatsen. De impact van bidirectioneel laden op autobatterijen is namelijk nog niet duidelijk en met een gewone thuisbatterij kies je voor een technologie die haar meerwaarde al volop heeft bewezen.

 

CONCLUSIE: wat is voor mij de beste keuze?

Heb je al een auto die de ‘vehicle-to-home’-technologie ondersteunt? Dan heb je alleen nog een bidirectionele laadpaal nodig om je auto als thuisbatterij te gebruiken. Een optie die dan zeker het overwegen waard is. Beschik je niet over zo’n auto? Dan is het voor nu veiliger én goedkoper om te investeren in een reguliere slimme thuisbatterij.

BELANGRIJK: een erkende thuisbatterij-installateur geeft je uitgebreid advies over het vermogen, het merk, de locatie, … voor jouw batterij. Zo maak je de juiste keuzes en haal je een optimaal rendement. Ontvang gratis advies via het onderstaande offerteformulier:

 

 

Offertes voor een thuisbatterij ontvangen?

Kies voor een erkend installateur en verzeker jezelf van een correcte installatie van de thuisbatterij. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Erkende installateurs